Akupunktio - Perusteet

22.07.2022

Akupunktio - Mitä se on?

Akupunktiohoito on kiinalaisen lääketieteen hoitomuoto, jossa ohuita neuloja pistetään ihon läpi tiettyihin anatomisiin pisteisiin. Hoidon perustana on akupunktiopisteiden ärsytys neulalla. Tämän seurauksena keskushermosto käynnistää kehon oman kivunlievitysmekanismin, mm. endorfiinituotannon. Hoidon tavoitteena on asiakkaan rentoutuminen ja kivun lievittyminen.

Yleisimpiä syitä tulla akupunktiohoitoon ovat tuki-ja liikuntaelimistön kivut ja toimintahäiriöt. Akupunktion hoitoaiheita ovat yleensä mm:

* Päänsärky, migreeni
* Niska-hartiakivut, purentalihasongelmat
* Selkäkivut & iskiasoire
* Jänteiden kiputilat, pitkittyneet nivelsäryt
* Tenniskyynärpää, penikkavaivat, lihassäryt

Hoitomuoto soveltuu hyvin myös kipujen hoitoon nivelrikko, fibromyalgia, diabetes yhteydessä.

Purentalihasten hoitoa

Hoitotapahtuma

Hoitoaika on noin 25-30min/käynti ja suositeltava käyntimäärä on 3-5x, jolloin yleensä vaikutukset alkavat näkyä selvästi. Tämä on kuitenkin yksilöllistä ja osa voi reagoida hyvinkin vahvasti jo ensimmäisellä käyntikerralla. Akupunktion vaikutusta voidaan tarvittaessa tehostaa sähköhoidolla.

Hoitoasento pyritään saamaan mahdollisimman helpoksi ja rennoksi asiakkaalle, jossa pystyy oleskelemaan helposti koko hoidon ajan aloillaan.

Akupunktion yleisimpinä hoitopisteinä toimivat akupisteet (tietyt ennaltamääritellyt anatomiset pisteet) sekä triggerpisteet (löytyvät lihaksista palpoimalla). Pistokohdat määrittyvät hoidettavan alueen mukaan, yleensä ongelma-alueella. Usein käytetään myös niin sanottuja etäispisteitä raajan toisessa päässä, jotka tehostavat hoitoa.

Akupunktiolla pystytään vaikuttamaan suhteellisen tehokkaasti erityisesti tylppään ja jomottavaan kipuun. Akupunktiolla voidaan saada aikaan puuduttava vaikutus, jolloin pyritään poistamaan ja lievittämään kipua paikallisesti, mutta se voi toimia kivun lievittäjänä myös yleisellä tasolla, kipukynnystä nostavana tekijänä. Akupunktio stimuloi voimakkaasti hermostoa ja vaikuttaa näin myös verenkierron, aineenvaihdunnan ja hormonituotannon tasolla.

Fysioterapeutit käyttävät akupunktiota hoidoissaan usein muun hoidon lisänä kivunlievitykseen ja kehonosien rentouttamiseen, mutta myös yksittäisenä hoitona se on mahdollinen. Hoitomuotona akupunktio on ammattilaisen suorittamana vaaraton ja haittavaikutukset ovat pieniä.

Neulat ovat steriilejä kertakäyttöneuloja, jotka kerätään hoidon päätyttyä niihin kuuluvaan kannelliseen rasiaan ja myöhemmin hävitetään.

Seuraavassa blogitekstissä pureudutaan tarkemmin usein kysyttyihin kysymyksiin akupunktiohoitoihin liittyen ja käydään läpi, kenelle akupunktio ei sovellu tai on käytettävä hyvää harkintaa ennen hoidon aloittamista.

Linkistä pääset katsomaan vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin akupunktioon liittyen:

Palataan asiaan,

Fysioterapeutti,