Rintakehä & fasettinivel

09.05.2023

𝗥𝗶𝗻𝘁𝗮𝗸𝗲𝗵ä & 𝗳𝗮𝘀𝗲𝘁𝘁𝗶𝗻𝗶𝘃𝗲𝗹

"Rintakehä rakenteena on kuin puu kovalla tuulella. Se on tiukka, mutta koska se joustaa ja taipuu, se ei katkea. Joustamaton on ongelmissa"

🦴Rintakehä toimii suojana tärkeille sisäelimille, voimanvälittäjänä ja tukirakenteena. Rakenteena rintakehän kuuluu olla jäykkä, mutta joustava ja sen tulisi toimia jokaiseen liikesuuntaan (koukistus-ojennus-sivutaivutukset-kierrot-ylös-alas)

🦴Ehkäpä yleisimmin rintakehän alueen ongelmat johtuvat sen jäykkyydestä, käyttämättömyydestä tai yksipuolisesta liikakäytöstä (urheilijat, fyysisesti raskaat työt..). Harvemmin sinne kuitenkaan kohdistuu ulkoista vammaa (pl. kontaktilajit). Fasettinivelet nikamien välillä tai kylkiluun niveltymät nikamiin eivät jostain syystä toimi riittävän hyvin kehon toiminnan vaatimuksiin.

🦴Yleisin kuvailtu syy tulla rintarankakipujen kanssa omalle vastaanotolleni fysioterapiaan, on pistävä tunne rintarangan ja rintalastan kohdalla sisäänhengittäessä. Taustalla toistuu usein arjen hektisyys, istumatyö, ei aikaa liikunnalle, rintakehän liike heikkoa, hengittäessä kompensoidaan rintakehän laajeneminen vatsaan hengittämisellä tai rintakehään nostamalla.

🦴Näitä tilanteita useasti helpottaa manuaalinen terapia nivelmobilisaation keinoin, mutta tämä itsessään ei riitä oireiden poissapitämiseen. Rintakehälle pitäisi saada liikettä että se pysyisi "auki". Tällaisissa tapauksissa ohjeistan usein liikkuvuus- ja hengitysharjoituksia, että nivelet saisivat liikettä. Eikö kuulostaisi helpolta harjoittaa liikkuvuutta rintakehälle pelkästään hengityksen avulla? 😎

🩻 Rintakehä on korkeudeltaan noin 20% koko kehomme pituudesta (12 kylkiluuta/puoli)

🩻 Rintarankakipua esiintyy väestössä n. 13-36%

🩻Kroonista rintarankakipua kärsivistä 42-48% oireista johtuu fasettinivelistä